Recensie: Boek: De Grijze Jager deel 1

Hallo lieve lezers

Een paar jaar geleden heb ik De Grijze Jager: Boek 1: De ruïnes van Gorlan gelezen. Ik had deze namelijk in de Kringloopwinkel voor maar welgeteld 1 euro gevonden. Die moest dus zeker mee!

De inhoud sprak me onmiddelijk aan. Het boek gaat over de jonge, kleine, maar vooral dappere Will die graag ridder wil worden, net zoals zijn vader. Op een dag worden hij en zijn leeftijdsgenoten uitgekozen door verschillende instellingen, waaronder de krijgsschool. Will wordt echter niet geselecteerd. Hij is dan ook hevig teleurgesteld, totdat hij erachter komt dat hij geselecteerd werd door de Grijze Jager, Halt. Hij weet zich onopvallend door het rijk te verplaatsen, en ziet in Will ook een Grijze Jager. Will ziet hier eerst tegenop, vooral door de wapendracht (pijl en boog), maar weet deze al gauw te appreciëren. Samen moeten ze de moord op de koning voorkomen.

Het boek leest heerlijk vooruit. Het verhaal wordt als buitenstaander verteld, maar de hoofdstukken worden soms afgewisseld tussen Will en zijn vriend Arnout. Dat is een welkome afwisseling, en zo ontdek je ook wat er met Will’s andere vrienden gebeurt.

Hoewel de proloog niet meteen mijn aandacht wist te trekken, had het eerste hoofdstuk me meteen vast en vond ik het soms moeilijk om het boek weg te leggen. Het boek is luchtig, en doorspekt met lichtzinnige humor, wat ook een welkome onstpanning en afwisseling was. Met momenten zat ik echt aan het boek gekluisterd. Ik wou altijd maar weten wat er nu ging gebeuren.

Ik weet ondertussen dat er 12 delen zijn verschenen van deze reeks. Zodra ik ze ergens tegenkom, zal ik zeker niet aarzelen om het vervolg te kopen.

Het boek is dus een echte aanrader!

De Grijze Jager: De Ruïnes van Gorlan (boek 1) van John Flanagan