Recensie: Boek: Het meisje op de weg van Michael Berg

Ik ben op dit boek uitgekomen dankzij een goede schoolvriendin, namelijk Sofie Peeters. Ik werd ’s morgens wakker en zag dat ze mij had getagd in twee Facebook-berichten, waarin wedstrijden werden uitgeschreven om een recensie-boek te winnen, en natuurlijk er vervolgens een leuke recensie over te schrijven. Dank je wel Sofie trouwens, nogmaals!

Meteen heb ik mijn mail geopend en een mailtje gestuurd naar Overamstel uitgevers, en ook aan de wedstrijd op Facebook deelgenomen. Tot mijn verbazing (er waren wel honderden deelnemers!) werd ik als één van de gelukkigen geselecteerd die het boek mochten lezen en reviewen tegen 9 november, vandaag dus.

Het boek “Het meisje op de weg”, gaat over de pyschologe Anne Givernaud, die samen met haar Belgische vriend Guido in Frankrijk woont, in de Creuse. Op een avond komt Anne thuis en vindt ze een meisje op de weg, kort bij haar huis. Anne besluit haar in huis te nemen en haar te laten overnachten, tot ergernis van Guido. De volgende morgen wordt Anne wakker en ontdekt ze dat de kamer een puinhoop is, en dat het meisje, Guido én Basco, hun hond, zijn verdwenen. Anne gaat naar de politie om aangifte van de verdwijning van haar vriend te doen, maar dan ontdekt ze dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel van haar nieuwe vriend weet als dat ze dacht.

Ik heb hier maar één woord voor: Prachtig! Je wordt vrijwel direct in het verhaal gezogen. Het boek laat je niet meer los. Het is prachtig opgebouwd, er worden teasers en puzzelstukjes gedropt, die uiteindelijk allemaal met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Niets is aan het toeval overgelaten. Al je vragen worden allemaal beantwoord. Elk detail klopt. Je ziet dat overal heel erg goed is over nagedacht. In andere boeken heb je soms dat je na het einde nog steeds met prangende vragen zit die maar niet worden beantwoord. Niet bij Michael Berg.

Het einde is compleet anders dan dat je uiteindelijk verwacht. Hoewel het natuurlijk fictie is en een niet-alledaags onderwerp, leek het allemaal zo echt! Ik kon me heel goed een visuele voorstelling maken van alles wat er in het boek gebeurde.

Ik ben zelf van Belgisch Limburg, kort tegen de grens met Maastricht aan. Ik kom dus ook regelmatig in het beschreven deel van Maastricht. Ook dit kon ik me zeer goed voorstellen. Het leukste vind ik dat er zelfs hier en daar enkele zinnetjes in het Maaslandse en Maastrichtse dialect, en in het Frans en Engels worden gebruikt. Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik dat in een boek tegenkom, en op een bepaalde manier is het gewoon verademend, verfrissend.

Maar wat me nog het meeste verbaasde, waren de laatste twee bladzijdes. Die had ik echt niet verwacht. En het is een typisch voorbeeld van wat ik bedoel met “overal is aan gedacht, al je vragen worden beantwoord, niets wordt aan het toeval overgelaten”.

Geen wonder dus dat hij de Gouden Strop heeft gewonnen. Dit is een auteur waarvan ik zeker nog meer boeken wil lezen. Zijn boeken staan dus ondertussen ook allemaal op mijn leeslijst.

Ik wil nog even heel graag Sofie Peeters bedanken om me attent te maken op deze wedstrijd, en ook The House of Books/Overamstel uitgevers, om de deze kans te geven om dit prachtige boek te mogen reviewen, en voor het hartelijke contact. Net als ik met het boek “Het Eiland” heb gedaan, zal ik het zeker niet nalaten om dit boek aan iedereen van mijn vrienden en familie in te praten en hen dit prachtige boek te lenen aan iedereen die dit boek maar wil (lees: moet!) lezen! :p

Bron: The House of Books
Bron: The House of Books

Het meisje op de weg van Michael Berg
383 pagina’s
The House of Books

Mijn recensie: 4,5 * / 5

Ik wil ook bij dit boek nog even benadrukken dat hoewel ik boek ontvangen heb, dit op geen enkele manier invloed heeft gehad op mijn recensie. Maar ook dat kun je weer enkel beoordelen als je zelf het boek hebt gelezen! Lezen die handel dus!