Recensie: Film: “The Man From U.N.C.L.E.”

Voor ik op vakantie vertrok, ben ik op dinsdag nog vlug even naar de film geweest. Op dinsdag is het namelijk bij Euroscoop (België) Filmdag, waarbij iedereen films aan 5 euro kan gaan kijken. Ik heb de film “The Man From U.N.C.L.E.” gaan kijken, een spionagefilm met een humoristische toets.

De film speelt zich af in de jaren ’60, toen Amerika en Rusland nog op koude voet met elkaar leefden. In deze film moeten CIA-agent Napoleon Solo (Henry Cavill) en Russisch spion Illya Kuryakin (Armie Hammer) samenwerken om een georganiseerde misdaadbende te stoppen, die handelt in nucleaire wapens. Hierbij krijgen ze de hulp van Gaby Teller (Alicia Vikander), de dochter van de verdwenen wetenschapper Udo Teller.

Ik werd persoonlijk direct in de film aangetrokken door het verhaal. De film leek mij spannend en tegelijkertijd luchtig. Ik werd niet teleurgesteld. Het was eens iets anders dan altijd die serieuze boel in echte spionagefilms. En natuurlijk mogen we ook de knappe acteurs niet vergeten! Er was genoeg actie te zien, en regelmatig krulden mijn mondhoeken omhoog en hoorde je ook de zaal lachen. Er waren heel veel puns in.

De acteurs speelden hun rol stuk voor stuk voortreffelijk. De dialogen waren goed onderbouwd, de scenes waren met momenten hilarisch, en soms, net als je denkt te weten wat er gaat gebeuren, gebeurt er iets totaal anders.

Hoewel, toegegeven, waar ik me persoonlijk soms een beetje op ergerde, was de manier waarop Henry Cavill soms zijn tekst uitsprak, alsof het echt vanbuiten gedreund werd. Gelukkig kon ik hem dat snel vergeven. Armie Hammer speelde dan weer een geweldige Russische spion, hoewel hij uit Amerika komt. Ook Alicia Vikander en natuurlijk Hugh Grant waren perfect uitgelezen voor hun rollen.

Nog een ander minpunt vond ik dat je soms echt kon zien dat iets in scene werd gezet, bijvoorbeeld een truck die het water inrijdt. Normaal vliegt die een klein beetje verder en ploft dan in het water. In de film werd hij precies losgelaten boven het water en zonk hij als een baksteen. Ook herinner ik mij een scene waarbij Henry Cavill stilstond, en pas enkele seconden later in beweging kwam, zonder duidelijke reden. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, want ik ben nogal zeer kritisch, net omdat ik veel films kijk (en er thuis altijd commentaar op geef!)

Ik kon de film desondanks zeer smaken. Het allerleukste vond ik dat de film een open einde liet, dat de deur wijd openlaat voor een vervolg. Ondanks bovenstaande minpuntjes, ben ik wel razend benieuwd of er een vervolg komt, want dan ga ik die zeker weten weer kijken!

Bron: Warner Brothers
Bron: Warner Brothers

The Man From U.N.C.L.E.